Perkara : TAK boleh buat lepas makan :)

Assalamualaikum . :)

Sini, aku nak cerita apa yang tak boleh buat lepas makan ! Kena ikut ! Kalau nak sihat ! hehe.
Makan adalah harus kan ? Kalau tak , tak dapat tenaga. Tak ada tenaga, nak jalan pun susah kan? 

"kau makan pancake, aku makan roti sekeping je ?"

FIRST THING ! #1

ha, baca ni !
Jangan makan buah lepas makan !
Buah sentiasa dikenali sebagai pencuci mulut kan? ha, memang cuci mulut kau tapi adakah kau tahu?
Bila kiteorang makan buah, perut kita akan dipenuhi oleh angin. Kan tak elok tu. Kembung kangggg, Aku tak tau. Seeloknya, makan lah sebelum makan nasi tu. Buah tu elok, tapi kenalah ada cara pemakanan die kalau nak elok.



#2

Minum teh !
Hmmmm, harap orang yang buat menu ds terasa. Bila minum teh, dekat daun teh tu sebenarnya ada asid. Yang boleh membuatkan kiteorang punya sistem penghadaman kepada makanan protein kita makin perlahan. Kan bahaya tu. Sebab tu lah kalau korang tengok. Aku tak minum teh sangat.



#3

Longgarkan seluar, kain, tali pinggang, dll yg berada di pinggang.
Lepas kita kenyang gila makan kan, jangan longgarkan apa2 yang berada kat pinggang korang ! Nanti intestines tu jadi terbelit.

#4

Jalan-jalan
Ni untuk aku juga. Sebab kat maktab aku selalu rushing jadi lepas makan tu aku selalu cepat2. Jalan pun selalu rush. Sampai kawan aku pun tegur selalu sangat. Well, selepas makan. Takleh jenjalan sebab      perut kita nanti akan susah nak hadam. Selalulah relax dulu selepas makan. Borak-borak ke. Aku kena ikut ni . Kalau nak exercise lepas makan, atleast 2 jam lepas tu.




#5
Mandi
Haaaaaa, jangan mandi. Bila kiteorang mandi, shower tu akan memperlajukan kita punya sistem aliran darah. (Urrr, betul ke aku tulis ni ?) . Jadi darah akan cepat mengalir ke sekitar perut menjadikan perut kita susah nak hadam. Juga ada risiko ke masalah jantung.


#6
Tidur
Terlalu common kan ? Mestilah korang tahu kan? "Jangan baring/tidur lepas makan ! Nanti perut buncit." Dan itu adalah betul ! Kerana bila kita tidur, akan effect kat sistem penghadaman . Sebab itulah boleh buncit/naik berat badan kalau tidur lepas makan ! :)




Hmm, tu je lah. Dah lama tak update. Tu yang update tu .

Kalau korang (classmates) tengok aku kan tak minum banyak kan kat ds tu. Kecuali air manis/kordial & air king kong tu. Sebab, ds sekarang ni banyak serve air teh dan kopi. Aku personally, memang tak minum  susu. Aku tahu susu sihat. Tapi, nak buat camane kan? Aku tak suka bau dia. Haha. Kecuali susu tu campur dengan benda lain. Tu, boleh minum. Boleh lah ...
Teh, aku bukan tak minum teh. Cuma aku try ikut panduan kat atas ni. Aku selalu apa minum teh. Balik rumah nenek, selalu serve teh. Apa lagi, minum je ler. Aku cuma akan minum teh kalau betul-betul dah haus gila. Tekak tu perlukan air dan itu je yang ada. Aku minum. :) & teh cina yang diorang selalu buat tu memang aku minum ! 
Kopi, family aku memang tak minum kopi kot. Ayah aku minum teh. Mak aku memang ajar aku supaya tak minum kopi. Sebab ada kafein banyak kan? Kalau korang offer aku minum kopi, aku selalu tolak. Kalau aku ada feeling nak try je aku try. Lepastu takda dah. Biase camtu.

Dengan menu ds yang pelik sekarang. Banyak air kosong, ok ar tu. Tapi rase kopi & teh lagi banyak kot. Dia cuma kurangkan air manis je. -,-

sweets lover !
In return, kena makan banyak sayur bayam -,-'







3 comments

Appreciated :)