Soalan Teka-Teki ! :)


"Saya nak beli baju RM97 tp sy xde duit.

So sy pn pinjam la RM50 kat kakak,RM50 kat adik.

Skrg sya ada RM100 dlm tgn. Lps beli baju,cashier plgkan RM3.

... Sy pun plgkan RM1 kat kakak. RM1 ktt adik.Lg RM1 sy pegang.

Skrg ni sy hutang kakak RM49,hutang adik RM49.



Tp bila sy campur balik hutang kakak n adik, RM49+RM49= RM98.
Campur duit dlm tgn sy RM1=RM99. Mana lagi RM1 ?? "

Soalan ini ditanya oleh salah seorang batchmates saya.
Well, malu nak komen kat comments, aku tulis kat sini je la jawapan die kan ?



Soalan ni pernah diajukan kepada aku waktu sekolah rendah. Tu yang aku cam soalan ini.

Act, camni cara penyelesaiannya :

Baju (RM97)
Hutang tinggal (RM98)

Ko gile eh nak campur baki dengan hutang tinggal ? Tak pelik ke ?

So, 98-97 = 1 !

RM1 yang dia pegang tu baki die ! Kalau kau pinjam 98 kat adik & kakak kau pon tinggal RM1 jugak. So, pandai2 lah bahagi untuk selesaikan hutang itu ye ? hehehe :)

Teringat balik zaman sekolah rendah, peh. Nak je aku tampar muka kawan aku kasi aku soalan camni.

Itu je, Assalamualaikum ! :)


12 comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This is what I thought.
    Cause she actually save RM 1 for herself.
    She actually, had to pay back RM 48.50 for her kakak and adik.
    Don't know if I'm the only one that thinks like this. TT.TT

    ReplyDelete

Appreciated :)